søndag 18. oktober 2009

Reklameanalyse av rema 1000's : Det enkle er ofte det beste

Jeg har valgt å analysere reklamen : http://www.youtube.com/watch?v=3GyxMNX5bbs Rema 1000 reklame : Det enke er ofte det beste.

Senderen i denne reklamen er Rema 1000. Rema 1000 vil nå fram til norges befolkning, med budskapet « Det enkle er ofte det beste». Med dette mener de at det er enkelt å handle på rema tusen og at det også er best. Reklamen handler om at en person bruker tungvinte måter å si en ting på, i stedenfor å si det rett ut. De tungvinte måtene kan sammenliknes med å handle i andre butikker, mens den enkle måten å si det på kan sammenliknes med å handle på rema – enkelt. Mediet brukt i denne reklamen er TV. Effekten av dette er at personer som ser reklamen kanskje vil gå å handle på rema 1000 neste gang, i stedenfor å handle på en annen matbutikk.

Denotasjonen : en mann drar til legen for å få sjekket utstyret sitt- hans kjønnsorgan. Han synes tydeligvis at det er flaut å si dette rett ut, og bruker heller setninger som « det er trøbbel i tårnet» og
«Jeg trenger en oppussing i kjelleren». Legen forstår ikke hva han mener, og sjekker derfor andre ting som nese og øyne. Mannen som skal sjekke seg tør ikke å si problemet rett ut, og havner derfor i en røntgen maskin og får ikke svar på hva han egentlig er der for.

Konnotasjonen : Den dypere meningen med denne reklamen er at man burde velge det enkle, for det er ofte det beste. Det beste menes da med å handle på rema 1000. I denne sammenheng ville det enkle ha vært å bare si hva problemet var rett ut, i stedenfor å bruke tungvinte forklaringer.

Tekstmodellen : Min forståelse av reklamen er at en dagligdags situasjon sammenliknes med det å handle i andre butikk kjeder enn rema tusen. Mannen bruker tungvinte måter på å forklare at han problemer med sitt kjønnsorgan, som fører til at noe helt annet enn det han ønsker skjer. Dette er fordi han bruker mer tungvinte måter å løse problemet på, enn å si det enkelt og forståelig. Min forståelse kan være annerledes enn andres, med tanke på alder og språk. Jeg forstår denne på grunn av min alder, og at jeg forstår språket i reklamen. Et mindre barn kan ha en annen oppfatning av denne reklamen, i og med at personen kanskje ikke forstår sammenlikningene i den.

Støy : Støy i denne reklamen er at det hele skjer på et legekontor. Det kan derfor misforstås av noen personer at det kanskje er en reklame for et lege produkt, eller lingenede.

Tekstmodellen er forskjellig fra prosessmodellen, fordi prosessmodellen faktisk viser hva som er intensjonen ved reklamen . Mens tekstmodellen viser hva jeg får ut av reklamen. Årsaker som kan være til at de to analysenemodellene ikke viser det samme, er at i tekstmodellen så viser det hva jeg får ut av reklamen. Dette kan påvirkes av medier brukt i reklamen, kostymer, språk osv. Men det prosessmodellen sier er det konkrete som reklameprodusentene ønsker å nå fram med i reklamen, og til hvem.

2 kommentarer:

  1. Forstår reklamen på samme måte :)

    SvarSlett
  2. En fin og oversiktlig analyse som har med det som er nødvendig. Vanskeligere enn det trenger det ikke å være ;)

    SvarSlett